marți, 24 iulie 2012

Rolul schitei conceptuale in arhitectura.



Prin termenul de „schita” intelegem in primul rand caracterul sau de „incercare”, de „non-finito”, fara pretentia de a cristaliza obligatoriu o solutie data, de a da un raspuns „pe loc” unei probleme inerente. Caracterul sau de „devenire”, de proces continuu, poate dezvalui prin contemplatie o serie de date intentionale si neintentionale, care se pot inlantui intru nasterea altor „episoade”, altor raspunsuri inter-relationate. Se nasc astfel serii de schite prin imprumutarea partiala a formelor utilizate anterior sau gasirea unui nou limbaj formal, ca o reactie la cel folosit inainte. Schita, in viziunea „platoniciana” a Gabrielei Goldschmidt[1], are rolul de a dezvalui prin „munca” ideile care nu ni se arata de prima data; daca detinem aceste idei, ele nu ni sunt dezvaluite decat prin procesul acesta de „descoperire” treptata, crescatoare. Procesul fiind personal si intim din punct de vedere psihologic, ne permite sa „comunicam” cu interiorul nostru, in asa fel incat creierul poate utiliza „scurtaturi”, cai deja batatorite, inaccesibile celui din afara. Daca privim serii de schite ale unor arhitecti precum Renzo Piano sau Calatrava, descoperim in ele episoade de inlantuire, de „crestere” a unor forme din altele, dar si de hiatus, de „rupere” a formelor de cele  dinainte – acest lucru vine sa sustina intimitatea procesului de „schitare”.
De multe ori, simpla contemplare a schitei desenate activeaza resorturi ale mintii care declanseaza la randul lor alte procese, antrenand amintiri, senzatii si fragmente de forme si figuri; de aceea, schita nu isi poate gasi substitut in procesul de proiectare de arhitectura. Varietatea sa, in care sunt incluse desenul de observatie, diagramarea, notitele, textul pe marginea desenului, chiar si mazgaleala, activeaza aceste resorturi despre care am vorbit mai sus; din acest motiv schita nu poate fi inlocuita de desenul CAD. Odata ce am creeat un desen, el subzista pe hartie; CAD-ul nu permite reveniri, asocieri aleatorii, momente de declic in gandire – rigiditatea sa este cumva de inteles daca luam in considerare faptul ca programele computerizate sunt instrumente de desenat si nu scopuri in sine.
Pe de alta parte, rolul schitei nu este numai acela de a ne „aduce la suprafata” ideile, ci si a le face cunoscute celor din jur: „schita proiecteaza informatie vizuala in forma vizuala si este un mod de a intra in contact cu ceea ce este indescriptibil prin cuvinte”.[2] Este un raspuns dat provocarii de a creea un contur sau un „volum” atunci cand nu este bine definit mental: asezarea pe hartie ii ofera „consistenta”, il cristalizeaza. In viziunea teoreticienilor Purcell si Gero, schita este caracterizata de un mod de „transformare” laterala – ideile se dezvolta tangential – diferenta profunda fata de desenul pe calculator, al carei dezvoltare este liniara (inexistenta unor corelatii intre sensuri): „schita presupune o facilitate a conexiunii mana-minte; mana genereaza o noua schita – ochiul o reinterpreteaza – o idee noua apare”.
A asemana schita cu un limbaj discursiv este un demers in sine problematic: chiar daca ea poate fi „citita” si are o „sintaxa” intrinseca, ea nu urmeaza un „pattern” predefinit; tocmai caracterul sau „nestatornic” nu o poate incadra intr-un tipar care sa fie decodat de fiecare data cu aceleasi mijloace de receptare „associating a specific mark on the paper with a constant and universal meaning is problematic” (Kendra Schank Smith).




[1] In „Read-write acts of reading”
[2] Richard Hare, „The act of schetching in learning and teaching the design of environments”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu