duminică, 6 martie 2011

MET - THE METROPOLITAN MUSEUM OF ART

1. Un istoric al muzeului pe baza donatiilor primite de la aparitie si pana in prezent:

Metropolitan Museum of Art se deschide in 1872, constituindu-se in jurul ideii de acumulare treptata a cat mai multor lucrari de arta care sa “acopere” ample perioade istorice, de la inceputurile manifestarilor artistice si pana in prezent.
Doi ani mai tarziu in Legislatia Americana se emite un act prin care se aloca 250.000 $ lunar pentru continuarea demersurilor  (operatiuni curente). Astazi s-a ajuns la posesia de catre muzeu a 52 de galerii de arta separate, colectii individuale de arte decorative, inclusiv materiale arheologice; deschiderea expozitiilor temporare este frecventa si prin intermediul lor se scoate la iveala o gama foarte diversa de lucrari. Sunt prezente in muzeu picturi ale lui  Michelangelo si Leonardo dar si lucrari ale Expresionismului francez sau arta contemporana.
Muzeul isi propunea la inceput redescoperirea artistilor uitati si punerea cat mai bine in valoare a operelor de arta intrate deja in istorie. O donatie celebra a secolului XX este cea a lui J.D. Rockefeller, care faciliteaza patrunderea in muzeu a unor importante achizitii, expuse in cadrul partii speciale ( cea din Manhattan, dedicata artei medievale).
In 1871 se achizitioneaza 175 de tablouri, printre care si un Guardi ( majoritatea de pictura olandeza si flamanda); ele apartin unor doi colectionari foarte importanti, unul din Bruxelles, celalalt din Paris; sunt cumparate in Europa de catre William T.Blodgett, membru al Primului Comitet Executiv, viitor “binefacator”, cu intentia de a le transfera muzeului; presedintele din acea vreme, John Taylor Johnson este incantat, pentru ca muzeul avea acum propria sa colectie; el deschide portile marelui public in 1872, intr-o locatie provizorie. 55 de lucrari dintre acestea vor figura in Expozitia celei de-a 15-a aniversari a muzeului ( printre ele se afla “ Malle Babbe” a lui Hals).
Cu trecerea timpului, numarul lucrarilor de arta olandeza si flamanda sporeste; in consecinta, muzeul este supranumit “ Noul Amsterdam”.
In 1889, Henry G.Marquand, presedinte adjunct, ofera muzeului 35 de picturi, majoritatea de maestri ai secolului al XVI-lea (Metsu-“James Stuart”; Van Dyck-“Femeie”;Vermeer); este una dintre primele donatii importante de la Metropolitan, ramanand in istoria muzeului ca un fapt rmarcabil si atestand o rara calitate a colectiei.
In 1913,Benjamin Altman ofera 5 tablouri: “Yonker Ramp si prietena lui”-Frans Hals; “Comisarul prizonier”-Rembrandt; “Tanara femeie adormita”-Vermeer, un Ruysdael si un Hobemma; colectia va fi “intregita” de un Steen oferit de Helen Swiff Neilson in 1945, dupa ce Harry Payne Bingham donase muzeului inca din 1937 un Rubens.
Prima mare colectie de la Metropolitan se constituie in jurul lucrarilor pictorilor francezi; ea apartine lui Catherine Lorrillard Wolfe, singura femeie a carui nume figureaza printre donatorii de seama pana in 1870. Ea specifica in testament ca vrea sa aduca “bucurie si distractie”...in alta clauza a testamentului, ea ofera o suma substantiala pentru intretinerea tablourilor si achizitionarea lucrarilor de arta moderna ( David, Ingres si Renoir sunt cumparati datorita fondului Wolfe).
Doua tablouri pictate in Franta sosesc in 1889, ca daruri ale lui Erwin Davis (“Femeie cu papagal” si “Baiatul cu sabia” de Manet – tablourile acestuia sunt colectionate aici, inainte de a deveni celebru in Europa).
Metropolitan Museum va profita de suisurile si coborasurile rapide din arta moderna si contemporana pentru a aduna cat mai multe lucrari, ce vor capata valoare tot mai mare odata cu trecerea timpului; in 1907 este cumparat “Madame Charpentier si copii ei”, un tablou al lui Renoir, expus mai inainte in “Muzeul artistului in viata”.
1913 este anul in care este cumparat aici un Cezanne - tablou expus chiar in expozitia proprie, “Exposition armory”; politica muzeului este destul de simpla -aprecierea lucrarilor artistului in viata. Lucrarile isi vor tripla valoarea pe care o au la cumparare datorita ascensiunii acestuia.
Daca Metropolitam poate fi comparat cu Luvrul in privinta artei franceze, aceasta se datoreaza binefacerii Mrs. H.O.Havemeyer, care in 1929 ofera muzeului tablouri de Courbet, Daumier, Monet, Degas si Cezanne.
In 1951, Gauguin, Seurat si Vamesul Rousseau vin sa completeze colectia datorita donatiei Samuel L.Lewinson. Dar muzeul beneficiaza si de donatiile unor oameni influenti ai epocii, care colectioneaza din pura pasiune pentru arta - este cazul lui William K.Vanderbildt, care in 1920 ofera “Venus la Oglinda” de Chardin, un tablou de Poussin si unul de Fragonard.
In paralel cu aceste donatii, o contributie semnificativa este adusa de directorii si conservatorii de la Sectia de Pictura creata in 1886. Unul dintre cele mai importante personalitati de acest fel este Roger Fry, care vine din Anglia aici pentru a ocupa postul de curator (va fi atacat mai tarziu in presa pentru cumparatea “Adoratiei” pictata de El Greco dar intre timp devenise deja faimos ca estetician...). El va critica lipsa lucrarilor renascentiste, dar acestea vor aparea treptat tot din donatii (“Adoratia magilor”-Mantegna, 1932 - oferita de un anonim; “Madona cu pruncul Iisus”- Raffael,donata de J.P.Morgan in 1916).
Marii pictori italieni sunt inclusi in muzeu cu ajutorul unor nume precum Jules S.Bache (Ghirlandajo, Filippo Lippi, Crivelli). In 1934, Bryson Burroughs obtine postul lui Roger Fry, acest lucru permitandu-i sa imbogateasca colectia cu picturi de Carpaccio, Veronese ( “Marte si Venus”).
Urmatorul curator, Harry B.Welhe face anumite achizitii de arta italiana                 ( Tintoretto, Titian), dar si de pictura franceza ( “Rapirea sabinelor”-Poussin) si Watteau                            - “Mezzetin”. Colectia foarte bogata de arta europeana va fi in sfarsit “completata” prin ajutorul urmatorului curator, Theodore Rousseau Jr., care aduce in muzeu nume de pictori precum Castagno, Carravaggio, El Greco (“Viziunea Sf. Ion”) si Velasquez            (“Portretul ducelui de Olivarez”); in timpul curatoriatului lui Burroughs este adus tripticul lui Van Eyck de la Ermitaj; arta germana se va face remarcata prin Holbein si Durrer; colectiile spaniole beneficiaza de lucrari precum acea “Majas la balcon” a lui Goya, iar arta britanica se impune prin nume ca Reynolds, Gainsborough, Constable, Turner...
Cu ocazia alcatuirii acestei scurte treceri in revista a donatiilor ce au favorizat dezvoltarea aripii artei europene de la MET, este editat de catre muzeu un catalog cu un scurt istoric si imagini din patrimoniul artei europene expuse aici; acesta este publicat in 1959 de catre staff-ul curatorial (perioada in care director era James J.Rorimer).
Argumentul de la inceputul catalogului debuteaza cu o cugetare a lui Victor Hugo: “Daca vrei sa civilizezi un om,incepi intai cu bunica lui”... In 1960 este editata o editie a aceluiasi catalog, tradusa in limba franceza. Aceasta editie este o reeditare a “Comorilor de arta de la Metropolitan Museum”, publicata in 1952 in New York.


Colectia Robert Lehman

In 1975, MET deschide aripa Lehman pentru aceasta colectie, care a fost transferata aici de la Fundatia Robert Lehman ( cuprinde opere din Italia - Siena, Florenta, Foma, Napoli, Venetia, Lombardia, opere ale unui Simone Martini sau Ugolino da Siena, Giovanni di Paolo sau Boticelli (“Buna Vestire”). Doua lucrari se remarca in special, venind din zona Venetiei: una de Giacometto, cealalta de Giovanni Bellini            ( celebra-i “Madonna”).
In formarea colectiei proprii, Lehman este sfatuit de celebrul Bernard Berenson.
Lehman va muri la 9 august 1969, dar nu va uita sa sprijine muzeul prin donatii financiare si artistice; fusese vice-presedinte al muzeului din 1948 pana in 1967.
Colectia este inceputa de tatal sau in 1910, majoritatea lucrarilor provenind din colectii private;  este prima data prezentata publicului in casa construita special de Philip Lehman in
West 54th Street
in New York; in acord cu dorintele colectionarului, fundatia sa - care primeste apoi colectia dupa cum vrusese el - o transfera la Met dupa aranjarea aripii Lehman.
In 1975 Met deschide noua aripa spre vest, pe axa intrarii principale din strada nr.82; sapte interioare din casa Lehman sunt reproduse in interiorul  acestei aripi (dupa credinta lui, aceea ca obiectele colectionarului trebuie sa fie expuse acolo unde au fost adunate). Arta colectionata de el este reprezentata de cateva exemple precum:   Siena - sec. XIV - diversi maestri; Ugolini da Siena (“Cina cea de Taina”, “Sf. Matei”); Simone Martini (“Sf.Fecioara cu pruncul”), Barna da Siena, Bartolo di Fredi (“Adoratia magilor”); Florenta - secol XIV - Bernardo Daddi (“Madonna”), Venetia - secol XVIII -pictori vedutisti; scoala lombarda ( Secol XIV), Venetia ( secol XIV): Bartolomeo Vivarini, Bellini; Roma - secol XV.
In 1987 este scos de catre Metropolitam Museum in colaborare cu Universitatea Princeton un catalog al acestor lucrari apartinand donatiei Lehman, “The Robert Lehman Collection”, supervizat de John Pope-Hennesy.
Sir J.P.Henessy a fost consultant la Departamentul de pictura europeana al Met din 1977 pana in 1986; educat la Oxford, a fost sapte ani rezident la Victoria and Albert Museum si trei ani director la British Museum; catalogul apare sub coordonarea profesorului Egbert Haverkamp-Begemann, in perioada in care directorul muzeului este Philippe de Montebello ( acelasi director ca si in 1998).
In 1928 Lehman pusese la punct un catalog elaborat al colectiilor sale. In catalogul din 1987, analiza tehnica a picturilor este pusa la punct de catre Lawrence B.Kauter sub supravegherea lui John Brealey si a membrilor staff-ului Departamentului de Pictura si Conservare; asistenta prin raze infrarosii este facuta de Maryan Ainsworth. 

2. Structura interioara a muzeului - planul.

Etajul 1 – Colectii.

Aripa americana: pictura, sculptura si arta decorativa americana. Lucrari de Cassat, Cole, Eakins, Sargent, Stuart; camere asezate pe perioade. Centrul Henry Luce pentru Studii ale Artei Americane.
Arme si armuri: armuri europene si armuri renascentiste de parada. Armuri islamice din secolul XV( Iran si Anatolia) si arme incrustate cu pietre pretioase ale oastei otomane;armuri japoneze.
Arta Africii, Oceaniei si Americii: sculptura in lemn din Sahara si din insulele Pacificului; sculptura mexicana in piatra; obiecte de aur, argint, fildes, din mileniul 2 i.Hr pana in prezent; obiecte din Benin; comori precolumbiene din aur.
Costume: expozitii pe termen scurt din colectiile muzeului; obiecte vestimentare din secolul XVI pana in prezent, rochii pentru paradele de moda dar si costume regionale, din Europa, Asia, Africa si America.
Arta egipteana: dispunerea pe criterii cronologice a 36.000 de obiecte, din mileniul 5 i. Hr pana la 400 d.Hr. Morminte vechi ale regilor (al lui Perneb), modele Meketre, bijuterii din perioada Regatului de Mijloc si a Regatului Nou, statui ale reginei Hatsepsuth; Templul din perioada romana al lui Dendur.
Sculptura si arte decorative europene: sculptura europeana, ceramica si sticla, lucrari in metal si obiecte pretioase, instrumente-orologii, tapiserii si textile; camere organizate pe perioade istorice.
Arta greaca si arta romana: Grecia (de la perioada preistorica la cea clasica); sculptura, vase, bronzuri; sculptura romana, bronzuri, bijuterii, geme.
Colectia Robert Lehman: pictura, arta decorativa, pictura italiana intre 1300 si 1500; Petrus Chrystus, Goya, El Greco, Ingres, Rembrandt, Impresionism si Postimpresionism; sticla venetiana, bronzuri.
Arta medievala: obiecte somptuoase din materiale variate, din secolul IV pana in secolul XVI.; arta epocii bronzului, arta celtica, comori bizantine si ale perioadei medievale de inceput; sculptura gotica si romanica, vitralii; tapiserii gotice.
Arta moderna (etajul 1 si 2, mezanin): pictura, lucrari pe hartie, sculptura, design, arhitectura - de la 1900 pana in prezent. Artisti precum Balthus, Boccioni, Bonnard, Matisse, Picasso; colectii americane, incluzand lucrari ale lui Eight, ale cercului Stieglitz si din Expresionismul abstract.
Gradina de pe acoperis: expozitii de sculptura de la departamentul de arta moderna; acces cu liftul de la etajul 1.
Cladirile medievale (in Parcul Fort Tyron): Muzeul de Arta medievala din nordul Manhattan-ului; elemente arhitecturale din 5 manastiri medievale; renovarea tapiseriilor Unicornului; sculptura romanica si gotica, manuscrise anluminate, picturi, obiecte din metal si fildes.


De asemenea la etajul 1:

-Sala Mare
-Shopul muzeului (cadouri, suvenire)
-Grace Rainey Rogers Auditorium
-Libraria Thomas J.Watson
-
Cafeneaua pierre Court
-Cafeneaua dinspre Aripa Americana


Etajul 2 – Colectii.

Aripa americana: pictura, sculptura si arta decorativa americana. Lucrari de Cassat, Cole, Eakins, Sargent, Stuart; camere asezate pe perioade.Centrul Henry Luce pentru Studii ale Artei Americane, continuare de la etajul 1.
Arta asiatica veche: reliefuri assiriene monumentale, statui de la Nimrud; sculptura sumeriana, din Anatolia, lucrari in metal din Iran, Asia centrala, argint sassanid si vase de aur.
Arta chineza: sculpturi monumentale ale lui Budha, secolele V-XV; ceramica, lucrari din jad, vase rituale; obiecte de lux ale dinastiilor Han si Tang, figurine tombale; picturi Song, Yuan, Ming; caligrafie, arte decorative
Arta cipriota: colectia Cesnola de arta veche din Cypru, sculptura si obiecte din metale pretioase, vase, obiecte din bronz si teracota, sticla.
Desene si gravuri: expozitii pe termen scurt din colectiile muzeului care includ desene ale artei europene intre secolele XV si XIX si gravuri de Durer, Goya si Rembrandt.
Pictura europeana: Lucrari de la El Greco, Holbein, Ingres, La Tour, Mantegna, Rafael, pana la Rembrandt, Titian, Van Dyck, Vermeer, Veronese...
Arta islamica: una dintre cele mai reprezentative colectii, include ceramica, textile, miniaturi, obiecte din metal, toate asezate in camere pe perioade
Arta japoneza: lucrari din mileniul 3 i.Hr - includ picturi, sculpturi, ceramica, bronz, gravuri si textile.
Arta koreeana: lucrari din perioada celor trei regate ( 57 i.Hr, 668 d.Hr, pana la dinastia Choson (1392-1910), incluzand picturi, sculpturi, lucrari in metale pretioase, ceramica.
Arta moderna: (etajul 1 si 2, mezanin): pictura, lucrari pe hartie, sculptura, design, arhitectura, de la 1900 pana in prezent. Artisti precum Balthus, Boccioni, Bonnard, Matisse, Picasso; colectii americane, incluzand lucrari ale lui Eight, ale cercului Stieglitz si din Expresionismul abstract.
Instrumente muzicale:instrumente din toate regiunile lumii, traditionale, regionale; cel mai vechi pian existent, viori rare, harpe...
Sculptura si pictura din secolul al XIX-lea european: artisti francezi in cea mai mare parte; colectii bogate din perioada Romantismului si Postimpresionismului; Degas, Manet; galerii dedicate in special unor artisti precum Cezanne, Monet, Pissaro si Renoir; lucrari reprezentative de Van Gogh; sculprura de Rodin.
Fotografie: expozitii temporare, cu lucrari din colectiile muzeului, indeosebi din secolul XIX (fotografii franceze si din Anglia); lucrari de arta americane de Stieglitz, Steichen, Strand; avangarda fotografiei dintre cele doua razboaie mondiale; fotografie contemporana.
Arta din sudul si sud-estul Asiei: India, Pakistan, Nepal, Tibet, natiunile din sud-estul Asiei (Cambodgia, Indonezia, Thailanda). Sculpturi budhiste si hinduse in piatra si bronz.

sursa foto: http://worldtravelguide2010.com/?p=255










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu